2018. augusztus 16., csütörtök

TC, SE és egyéb sportkörök


Gondoltam, valami közösségi témáról írom a legújabb cikkemet. Megkérdeztem a férjemet, neki mi jut először eszébe arról a szóról, hogy „közösség”? Rögtön rávágta, hogy a barlangász egyesülete, az Ariadne. Aztán árnyalta a képet azzal, hogy neki a közösség olyan emberek kupaca, akiknek a hobbija közös, például a sport.
Nemrégiben egy ismerősömmel beszélgettünk arról, mennyire meghatározta a gyerek- és kamaszkorát a sport. Gyakorlatilag minden nap edzésre járt, rengeteg versenyen vett részt, idejének nagy részét a vízen töltötte. Én meg feltettem neki azt a (utólag már idiótának tűnő) kérdést, hogy: nem hiányzott a közösség? Megütközve nézett rám: de hisz a sportcsapat volt számára a közösség!
Sajnos nekem ez a kezdeti időszakból abszolút hiányzott. Jártam ugyan az iskolában kézilabdázni meg kosarazni, de ez számomra egyenlő volt a diákközösséggel. (A képen volt gimnáziumom, az Árpád kézilabda-csapata.) Egészen 25 éves koromig kellett várnom, hogy megtapasztaljam ezt az életérzést.
Igaz, eleinte még csak a volt férjem csatlakozott egy sportegyesülethez, de vele együtt később én, majd a gyereke(i)m is részei lettek a csapatnak. A Iaido nemcsak a kardvívásról szólt, hanem az edzések utáni közös vacsorázásokról, beszélgetésekről, a jó hangulatú várcsatákról, fürdőzésekről. Az edzőmnek még az esküvőjét is én (!) szerveztem, amit aztán az egész csapat összefogva bonyolított le.
Igaz, azóta az a harcművészeti közösség átalakult, sokan felhagytak a kardozással, jöttek sokan újak, még a nevük is megváltozott. De a fotóik láttán még most is elfog a meghatottság. Ma is van az életemben több olyan élő emberi kapcsolat, barátság, ami ott és akkor született.
Nagyon sok mindent hozhat az életedbe egy sportközösség. (Most direkt nem a sportra, hanem a közösségre fókuszálva.) Különösen a csapatjátékoknál - együttműködésre tanít. (Persze lehet, hogy ez versenysportnál is ki tud alakulni; igaz, én kicsit nehezebben tudom elképzelni, hogyan tud kooperálni az ember valakivel, aki amúgy a vetélytársa, de talán így nagyobb a kihívás.) Közös élményeket jelent, melyeket együtt élhetünk át. Az együtt küzdés egy célért nagyon össze tudja hozni az embereket. Csapattársainkkal együtt nevelhetünk másokat az egészséges életmódra.
Van, aki annyira a sportra teszi fel az életét, hogy a teljes szabadidejét és emberi kapcsolatát ez határozza meg. Délutánonként (és/vagy reggelente) edzés, hétvégenként meccs vagy verseny, meccsnézés a pályán, sportközvetítések a tévében, stb. Akikkel együtt edz, azokkal közösek a programjai is, együtt járnak versenyeket nézni, közösen ülnek a tévé előtt meccset bámulva. Számomra ez amúgy kissé beszűkült életnek tűnik, de ha valaki számára ettől teljessé válik az élet, akkor hajrá! (A fotón kanadai unokaöcsém egy győztes kosármeccs után. Kitaláljátok, melyik ő?)
A téma most egy generáció után kissé visszaköszön. Az utolsó képen a fiam látható, a nógrádi iskola kézilabdacsapatának kapusaként. Remélem, sokat jelentett neki a kézi-meccsek, a futóversenyek és a kenuedzések során kialakult közösségek.
Tipp: Voltál/vagy tagja valamilyen sportklubnak? Magán a mozgáson kívül jelent ez számodra közösségi élményt is?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése