2017. május 29., hétfő

Gyógynövények

Ez a téma igazából a Háztartás- és az Egészség-rovatba egyaránt illik. Mert a gyógynövényeket leszedjük, szárítjuk, eltesszük, utána meg egészséges teákat, szirupokat, kenőcsöket vagy olajokat készítünk belőle.
Amikor gyerek voltam, azt se tudtam, hogy léteznek gyógynövények. Talán a kamilla nevét hallottam, aztán nagyjából ennyi. Amikor kiköltöztem vidékre, barátoktól, ismerősöktől kezdtem el tanulgatni róluk. Akkor tudtam meg, hogy létezik medvehagyma, hogy van bodzaszörp, és hogy akácvirágból palacsinta süthető.
Azt nem mondom, hogy azóta profi szintre fejlődtem, de jópár gyógynövényt megismerek, és amit meglátok, azt be is gyűjtöm. Gyerekekkel egy-kéthetente kapjuk a kosarakat, megyünk egy kört, és leszedjük, amit találunk. Nekem az a fixa ideám, hogy a természet patikájában minden betegségre lelhetünk ellenszert. Összegyűjtöttem nektek néhány kincset, amelyek a kertből, a rétről kerültek az én konyhámba.  
Pásztortáska és cickafark, mindkettő vérzések kezelésére, például ha görcsöl valakinek a hasa havi vérzéskor, akkor egy tea csodát tehet.
A kakukkfű nemcsak fűszer, hanem immunrendszert erősítő gyógynövény is. Becsukott szemmel is meg lehet találni, messziről érezhető isteni illata. Amikor lemorzsolom a száraz virágát, még intenzívebb az illat.
Illatosításhoz a levendulát ajánlom még, nálam minden helyiségben van levendulás zsákocska, még a budiban is. Természetes fájdalomcsillapítónak nálam a levendulaolaj vált be (ezt nem házilag csinálom, hanem veszem), ha mondjuk beütöm valamimet, és csillagokat látok, akkor ezt kell szagolgatni, és rögtön tompul a fájdalomérzet.
Akácvirágot rengeteget gyűjtöttünk, és még fogunk is. Amellett, hogy a fentebb említett palacsintába is belesüthető, szárítva tea is készülhet belőle, ami a gyomorpanaszokat enyhíti.
Eddig csak azért szedtük a bodzát, mert finom, de most megtudtam, hogy csomó mindenre jó: vízhajtó, hashajtó, és ezt inhalálva, valamint forró bodzateát fogyasztva pikk-pakk megszűnik a nátha.
Meghűlésre hársfavirágát kell gyűjteni; ilyenem most még nincsen, mert a hárfa virágzására itt a Börzsönyben még várni kell.
Az útifüvet igazából keresni sem kell, tényleg minden útszélen megtaláljuk. A lándzsás változatából készítik azt a szirupot, ami a gyógyszertárakban méregdrágán kapható. Otthoni változata olcsó vagy ingyenes: mézbe áztatva szirup készülhet belőle, leszárítva teaként csillapítja a köhögést. Akinek feltörte a csizma a lábát, útifüvet rakott rá. Sebkezelésre úgy jó, hogy előtte megrágcsáljuk (elég vacak íze van, csak szólok), így kioldódik belőle a hatóanyag, és egyből tehetjük a bibikre.
Emellett érdemes még mentát- és zsályát is szedni. Imádjuk, amikor téli napokon a mentatea illata belengedezi a teret. A zsálya erősen fertőtlenítő, füstölőt is csinálnak belőle, ősi magyar szertartásokon is használták.
Nekünk van egy nagy aszaló-tálcánk, ami egy fakeretre feszített szúnyogháló. Ezekre rakom az aktuálisan szedett növényeket. Általában egy hét alatt megszárad, így folyamatosan kerülhet rá az újabb adag. Utána le kell morzsolni, vagy apróra vagdosni, hogy jobban beleférjen az üvegbe. Én befőttesüvegben tartom őket, nem punnyadnak be, de mások a tüllzsákra esküsznek.
Mondhatjátok, hogy nekem könnyű, mert vidéken élek, ráadásul egy falu üdülőrészén, ahol vannak elvadult telkek, meg közel a rét, kínálja magát a sok gyógynövény. De mit tegyen az, aki a városban él? Hát költözzön vidékre! Ha ez nem megy kapásból, akkor csatlakozzon gyógynövény-túrákhoz. Diósjenőn a Boróka-Ház például többhetes gyógynövény-tanfolyamokat szervez túrákkal, szívből ajánlom őket.

Tipp: Járd nyitott szemmel az erdőt-mezőt. Vigyél magaddal növényhatározót. Szedjél, szárítsál,és tegyél el minél több gyógyító növényt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése