A következő gondolataimat egy
komment-csata ihlette. Azt mertem egy poszt alá megjegyzésbe írni,
hogy nálunk a gyerekek előbb megágyaznak és utána kapnak
reggelit. Az egyik hozzászóló szerint ez gyerekmunka, ráadásul
éheztetem őket.
Huh... Hová jutottál te szentséges
világ? A régi időkben teljesen természetes volt, hogy a gyerekek
kiveszik a részüket a feladatokból! A fiúk mentek az apjukkal a
szőlőbe, a szántóföldre meg az állatokhoz. A lányok pedig a
sütés-főzésben, a veteményesben és a gyerekfelügyeletben
segédkeztek az anyjuknak. Erre ma mi van? Nehogy a gyerek megfogja a
fakanalat! Nehogy ő takarítsa fel a szobáját. Még megárt!
Ez a poszt szervesen kapcsolódik a
„Vattába csomagolt nemzedék” című íráshoz, amikor is arról
értekeztem, mennyire túlvédik, elkényeztetik a mai szülők a
gyerekeiket. A túlzott féltés nemcsak a sérülésektől való
megóvást jelenti („Ne fuss!” Istenem, egy gyerek ne fusson...
„Ne mássz fel!” Egy gyereknek életeleme a mászás... stb.),
hanem a fizikai munkától való megkímélést is.
Nálunk gyerekkoromban az volt a jelszó
„Te csak tanulj!” Három nő nevelt fel: édesanyám, nagymamám
és dédimamám. Mire felkeltem, már el volt készítve a tízórai,
mire hazaértem az iskolából, már ki volt porszívózva a lakás,
kimosva a ruhák, fenekem alá téve az ebéd. Nekem csak annyi volt
a dolgom, hogy elővegyem a könyveket, füzeteket, és tanuljak. A
tűzhelynek a közelében se jártam, és nem tudtam volna beindítani
egy programot a mosógépen.
Akkor kényelmesnek tűnt ez az élet,
utána viszont annál nagyobb szívás lett. Elég hamar elkerültem
ugyanis otthonról úgy, hogy a házimunkában szerzett jártasságom
konkrétan a nullával volt egyenlő. Azt se tudtam, hogy kell
rántást készíteni. Rengeteg kaját elrontottam, dobtam a kukába,
mire valamennyire belerázódtam a háztartás vezetésébe. Ha az
engem felnevelő három (amúgy nagyon cuki, de engem marhára
elkényeztető) nő kicsit szigorúbban, következetesebben szeretett
volna engem, akkor felvértezve indultam volna neki a nagybetűs
életnek.
Ez az egyik oka annak, hogy szerintem a
gyerekeknek minél hamarabb és minél többféle házi és ház
körüli munkából ki kellene venni a részüket. Hogy ne éljék át
azt, amit nekem kellett 18 évesen. Hogy fel legyenek készülve az
életre. Az ÉLET-hez mitől tartozik hozzá jobban az irodalom meg a
kémia, mint a begyújtás és a mosogatás? Persze fontos Petőfi
munkásságát ismerni, nem árt tudni, mikor volt a mohácsi vész,
és hátha egyszer az életben a kovalens kötésről tanultakat is
fogja tudni hasznosítani az ember (nekem eddig még nem adódott rá
alkalmam), de azért tudjon már az életbe kikerült emberke egy
süteményt megsütni, vagy gyújtóst hasogatni.
A másik ok pedig, akármennyire is
önzésnek hangzik, igenis a szülő megsegítése. Hogyan tanul a
gyerek empátiát, együttérzést, hogy lesz belőle közösségben
(a család a legkisebb közösség) gondolkodó, másokat támogató
lény, ha azt tapasztalja, hogy az anyja, apja egész nap érte
gürizik, a segge alá rak mindent, és neki a kisujját se kell
mozdítania? Felnő egy elkényeztetett nemzedék, aki már csak
rendelni tudja az ételt a gyorskajáldából, gép mosogat el
helyette, és azt se tudja, hogy kell megfogni egy kapát.
Ha azt a mintát látja egy gyerek
otthon, hogy a szülő egy mártír, akkor ő maga is szépen
ugyanezt a példát fogja követni a saját életében, és saját
családja rabszolgája lesz. Avagy épp ellenkezőleg, magasról le
fog tojni másokat, és a szülei, akik anno kinyalták a gyerekük
popsiját, majd arra eszmélnek fel öregkorukban, hogy nincs
mellettük senki, az imádott gyerekek magukra hagyták őket, max.
bedugják egy otthonba vagy egy elfekvőbe.
Természetesen nem az van ilyenkor,
hogy a szülő a lábát lógatja, és parancsokat osztogat, hogy ezt
hozd be, azt vidd ki, s közben ő nem csinál semmit. A házi és
ház körüli munka nagy részét a szülő végzi, de ebbe
életkoruknak és képességeiknek megfelelően a gyerekek is
bekapcsolódnak. A fiúk is tanuljanak meg főzni, és a lányok is
gyűjtsék össze a fát. Az pedig egyenesen természetes, hogy a
maga terét mindenki maga rakja rendbe, maga pakolja el a
szanaszéjjel heverő játékokat, és igenis, maga ágyaz be.
Ráadásul közben annyi jó dolgot
lehet csinálni. Dagasztjuk a tésztát és énekelünk. Mesélek a
gyerekkoromról. Favágás közben pedig sort lehet keríteni férfias
témák megbeszélésére.
A házimunkában való részvétel nem
feltétlenül jelent a gyerekek számára nyűgöt, robotot! Nézzünk
csak meg egy kis 2-3-4 éves gyereket, mit csinál. Fogja a kis
söprűt, és mikor az anyja takarít, őt utánozva söpröget. A
konyhaszekrény aljából kipakolja a lábasokat és fakanállal
keverget, játék ennivalókat készít. Amikor az anyja tésztát
nyújt, ő akarja kiszaggatni a pogácsákat. A kisfiú meg fejszét
kér karácsonyra, hogy ő is fát vághasson, mint az apja (saját
fiam példája).
A nagyobbaknál, főként a kamaszoknál
már persze kevésbé megy ez az önkéntes segítés, ők sokszor
húzzák a szájukat, és százszor is megkérdezik, hogy miért.
Miért kell fát behozni? Hogy ne fagyjunk meg! Miért kell elmenni a
boltba? Hogy legyen kaja! Istenem... Szerintem határozottan
ragaszkodni kell ahhoz, hogy valamennyivel ők is járuljanak hozzá
a házimunkához. A saját és szüleik érdekében egyaránt.
Tipp: Vond be bátran a gyermekeidet a házimunkába! Süssetek együtt, segítsenek a teregetésben, takarítsatok ki játékosan! Neveld őket az életre!
Tipp: Vond be bátran a gyermekeidet a házimunkába! Süssetek együtt, segítsenek a teregetésben, takarítsatok ki játékosan! Neveld őket az életre!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése