2018. március 21., szerda

Boldogság-térkép


Közvélemény-kutatás… Gondolom, a választások közeledtével a hátad közepére kívánod ezt a szót, pedig én most nem politikai közvélemény-kutatásról fogok írni, hanem boldogságosról.
A Jobb Veled a Világ Alapítvány közzétette hazánk aktuális boldogság-térképét, melyen a szokásos tendencia tükröződik. Vigyorgó fejek Győrött meg Veszprémben, síró fejek Szabolcsban meg Hevesben. Mondjuk a térkép szolgál némi meglepetéssel is, például míg Csongrád sír, addig Békés nevet, és a szomorú Somogy mellett közvetlenül ott van a vidám Baranya. A jellemző azért persze az, hogy észak-kelet a legboldogtalanabb, és nyugat a legboldogabb. Szombathely a legboldogabb megyeszékhely, és Salgótarján a legkevésbé. A sereghajtó Nógrád megye…
Ötezres minta alapján dolgoztak, amiből persze megint kimaradtam. Engem miért nem talál meg soha egy közvélemény-kutató? Annyira el szeretném mondani neki, hogy én Nógrád megyében is boldog vagyok!
Engem annyira érdekelne, hogy mi alapján mérték fel az emberek boldogságát. Egyszerűen csak megkérdezték őket, hogy boldogok-e, és aki igent mondott, az vigyori fej lett, aki meg nemet, az sírós? Vagy ötös skálán kellett értékelniük a boldogság-érzetüket?
Vajon én hányast adnék egy gyerekekkel végigszenvedett nap után? Én hányast, ha épp simán megy minden, van szeretet és szerelem is?
Érdekes következtetéseket vontak le a térkép készítői:
Aki jómódúbb, az boldogabb. Pedig én úgy tudtam, hogy a pénz nem boldogít. Illetve: nem rossz, ha van pénz, de nem ettől lesz boldogabb az ember. Pl. kétlem, hogy mondjuk Mészáros Lőrinc olyan nagyon boldog ember volna…
Aki iskolázottabb, az boldogabb. Szerintem egy nyolc általános (se) végzett néni simán tud boldogabb lenni egy diplomásnál. Egy végzettség önmagában nem biztosíték a boldogságra. Pedig szerintük tény, hogy az egyetemet végzettek mentálisan egészségesebbek és elégedettebbek, mint a szakmunkások.
Aki párkapcsolatban vagy házasságban él, az boldogabb. Na persze, mármint ha boldog házasságban él. Akit ver a férje, vagy akinek házisárkány a felesége, annál tuti boldogabb egy szingli.
A legboldogabbak a négynél több gyermeket nevelők. Azért erről kérdezzük már meg egy sokgyerekes borsodi családot is. Töprengtem, és arra jutottam, talán ez azért van, mert tudatosan sok gyereket főleg a vallásos emberek vállalnak.
Képzeljétek, hogy akármilyen korcsoportot vagy megyét is néztek, a nők mindenütt boldogabbak voltak, mint a férfiak. A „gyengébbik” nem (erőteljes az idézőjel) lelkileg és szellemileg is egészségesebb és ellenállóbb. Merjünk ezek után nyavalyogni!
Érdekes, hogy az érett felnőttek a legboldogabbak. Úgy látszik, a kamaszok és ifjak még, az idősek és öregek pedig már nem élik olyan derűsen és elégedetten az életüket, mint a középkorúak.
Akik kistelepülésen élnek, sokkal boldogabbak a nagyvárosiaknál. A Budapestiek abszolút az átlag alatt vannak. Akkor miért zajlik még mindig az urbanizáció és néptelenednek el az aprófalvak?
Az oké, hogy az itt élők, az ilyen végzettségűek, ilyen jövedelműek, az ilyen családban élők a legboldogabbak. De vajon AZÉRT boldogok, mert van pénzük, diplomájuk, és a Bükk helyett a Bakonyt látják?
Ami meglepő volt számomra, hogy a boldogság-index Magyarországon évről-évre magasabb. Tegyük hozzá, hogy 156-ból a 69. helyen állunk, szóval még erősen van mit javítanunk, főleg ha azt is figyelembe vesszük, hogy olyan afrikai, ázsiai meg latin-amerikai országokat is vizsgáltak, ahol háború dúl és éhínség.
És ha emelkedik a boldogság-index, akkor miért panaszkodik mindenki folyamatosan? A magyar az egyik legpesszimistább nemzet.
Tudtátok, hogy létezik olyan, hogy boldogság napja? Meg olyan, hogy pozitív pszichológiai kutatócsoport? Ez igazán pozitív hír, nem?
A végére nem maradt más hátra, mint hogy sok boldogságot kívánjak minden kedves olvasómnak!
Tipp: Te boldog vagy? Síró vagy nevető fejjel jellemeznéd magadat? Egy ötös skálán hogyan értékelnéd saját elégedettségedet? Ez megfelel a fenti statisztikáknak?
(Fogalmam se volt, melyik témához tegyem be ez a cikket, lehetne Anyaság vagy Hivatás is, de most a Párkapcsolat jutott róla először eszembe.)
Forrás: Jobb Veled a Világ Alapítvány (http://jobbveledavilag.hu/)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése