Már írtam én ezekről korábban a
blogomon, összeszedve a leghíresebb hazai kezdeményezéseket. Az
olyan őskövületeket, mint Visnyeszéplak és Gyűrűfű, vagy az
egyik leghíresebbet, Krisnavölgyet. Olyan közösségeket, ahol van
egy „földesúr” vagy „kiskirály”, és olyanokat is, amelyek
alulról szerveződtek.
Van, ahol a vallás az alap, és
láthatóan ez a viszonylag szigorú rend virágzáshoz vezet. Másutt
olyan jelszavakkal jöttek össze a lakók, mint: hagyomány-ápolás,
természetközeli életmód, zöld mozgalmak, természetes építészet,
önfenntartás...
Némelyikük él és úgy-ahogy virul,
immáron több évtizede. Vannak, amelyek épphogy csak vegetálnak.
Nagyon sokan közülük megszűntek, megint mások a kezdeti
lelkesedés után rögtön elhaltak.
Mivel én kettő ilyen „ökofalut”
is megismertem egészen közelről, bennük lakva, egészen más
képem alakult ki róluk. Se nem rosszabb, se nem jobb, csak
árnyaltabb.
Ennek több oka is van. Egyrészt, hogy
az emberek ezekről a közösségekről különböző helyekről
szerzik be az információkat. Látnak egy fotót, ahol minden
idillinek tűnik, és úgy értelmezik, hogy ott mindig ilyen az
élet. Olvasnak egy cikket, ahol a valóság bizonyos szeleteit írták
le – más szeleteket viszont nem. Meghallgatnak egy interjút vagy egy
előadást, ami egyetlen ember szűrőjén keresztül mutatja be az adott
települést. Ahol amúgy rajta kívül élnek még pár
tízen-százan. Ráadásul az ember, ha a saját életközösségéről
beszél, hajlamos csak, vagy főleg a pozitívumokra összpontosítani,
és a negatívumokról keveset, vagy semennyit se beszélni. (Én is
ilyen voltam, jelzem...)
Az biztos, hogy lakva ismerszik meg az
ember. Még az sem elég tehát, ha valaki veszi a fáradtságot, és
legalább lelátogat ezekre a helyekre, hogy első kézből szerezzen
tapasztalatokat. Egy néhány napos ott tartózkodás, vagy egy
egyhetes tábor sem nyújthat tökéletes képet, csak részleteket.
Ha már valaki nem csak szemlélni akar, hanem tevékenyen részt is
venni az adott közösség életében, az már jobb úton jár.
Javaslom, hogy bármilyen vonzónak is tűnik, ne, vagy legalábbis
ne csak a falunapot, közös ünnepet válassza ehhez. A legjobb a
közös munka, egy kaláka például, ott mindenkiről kiderül
minden. Mennyire szorgos, mennyire parancsolgató, mennyire
segítőkész, mennyire link.
Vajon mi az oka annak, hogy ezek a
látszólag pozitív indíttatásból született közösségek is
küszködnek nehézségekkel?
Egyrészt az, hogy emberből vannak a
tagjai, az ember pedig esendő. Legtöbben nem így nőttek fel, nem
ilyen szellemben nevelkedtek. Hiába van meg a vágy egy egyszerűbb,
természetesebb életre, a gyakorlat mutatja meg, mennyire válik be
valakinek.
Másrészt az, hogy nem, vagy ritkán
szerveződnek közös ismertség, esetleg korábbi együtt lakás
alapján, sokkal inkább bizonyos címkék mentén. Keresztény falu,
ősmagyar közösség, szupervályog település, néptáncosok
társasága, vegán falu, hippi csapat, kötödően nevelők
közössége... A címkék azonossága azonban még egyáltalán nem
jelenti azt, hogy az emberekből jó közösség válik. Sok jó fej
vegából nem biztos, hogy jó vega közösség lesz....
A közösségi
együttélést sokkal inkább határozza meg az, hogy mint
személyiségek milyenek vagyunk, mint az, hogy mondjuk
harcművészkedünk, vagy otthon szülünk. Pedig az ember szeme
hajlamos felcsillanni: jé, ő is buddhista! De jó, ő is otthon
tanulós! Nem rossz, ha vannak, közös pontok, de ennél sokkal
inkább fontos az, hogy a mindennapi életben hogyan tudunk
együttműködni. Hiába nagy keresztény valaki (elvileg), ha amúgy
irigy ember. Hiába mondja el magáról, mekkora magyar, ha közben
rosszindulatú. És hiába szabad és természetes látszólag, ha a
tényleges tettei alapján inkább tűnik zsugori üzletembernek.
A”Gyüttment-fesztiválon”
Csobánkapusztán augusztus utolsó hétvégéjén többek között
az ökofalvakban szerzett tapasztalataimról is beszélek majd. Se
nem rózsaszín, se nem szürke szemüvegen át, inkább színesen.
Tipp: Ha érdekelnek az ökofalvak,
járd be az országot, és nézd meg magadnak őket. Tölts el
hosszabb időt egy ilyen közösségben, és szerezz élő
tapasztalatokat!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése