2016. május 9., hétfő

Házi tejből házi tejtermékek

Először is szögezzük el, mit nevezünk tejnek. Én egészen biztosan nem azt, amit a boltokban zacskókban, illetve egyre gyakrabban dobozokban árulnak. A dobozosok nagy része tele van mindenféle vacak tartósítószerrel. Nézd meg a házi tejet – még hűtőben is 3 napig bírja max. Nézz meg egy bolti tartós-tejet – hetekig bírja, na de milyen áron!
2,8%, 1,5%, sőt, 0,1% (!!!). A házi tejnek persze ennél sokkal magasabb a zsírtartalma. Lehet, hogy ettől kicsit zsírosabb lesz a hátsófelünk is, de én akkor is százszor inkább iszom ilyet, mint a mű-vackokat. Emlékszem, mikor először szoktunk rá családilag a házi tejre, a gyerekek fintorogtak, eleinte keverni kellett a zacskóssal, szép fokozatosan elhagyva azt, növelve a házi tej arányát. Ma már a boltira mondják, hogy az nem s tej, csak fehér színű víz.
Ha a háziasszonynak lehetősége van házi tejhez jutni, azt ne csak a reggeli kakaóhoz, tejbepapihoz és kevert sütikhez használja fel, hanem készítsen belőle házi tejtermékeket is. Most, hogy végre újra házhoz hozzák nálunk a tejet, ami igazi tehénből jött, igazi tejtermékeket kezdtem el újra gyártani.
Vegyük hát sorra, miket is lehet csinálni házi tejből (boltiból meg se próbáljátok!):
  • lábosban leülepítve a tetejéről leszedhető a tejszín
  • ha nem akarunk a tejszínből habot, sokáig rázogatva, mondjuk egy műanyag edényben (én még nem próbáltam, mert ehhez nagy türelem kell, ami nekem nincs!) vajat kapunk, bár a merészebbek köpülhetik is
  • pár napig lábosban altatva aludt tej lesz
  • ha nem esszük meg az aludt tejet, kenyeret belemártogatva, mint anno dédikém, akkor ezt is le lehet fölözni, és hát a tej föléből mi lesz? Naná hogy tejföl!
  • némi hevítés után a lefölözött aludttejből kicsapódik a fehérje, ezt egy sűrű szitán vagy gézkendőn leszűrve isteni finom túrót kapunk
  • ami lecsurog, az a savó, kiönteni vétek, felhasználható pl. kenyérsütéskor
  • sajt több módszerrel készülhet: oltó vagy ecet, esetleg citromlé (nekem ezzel sosem sikerült) segítségével a felmelegített tejből kicsapatjuk a fehérjét, és szintén átszűrve marad a sajt, vagy frissen puhán, vagy ha nem falja be azonnal a család, akkor érlelve, keményen, tetszőlegesen fűszerezve, esetleg füstölve (kemence kéményében az igazi)
  • az ebből lecsurgó lé az író, egyesek ezt élvezettel isszák (én nem szeretem)
  • ha szerzünk joghurt- vagy kefir-kultúrát, máris lesz házi joghurtunk és kefirünk. Állítólag úgy is lehet ilyet gyártani, ha bolti joghurtból vagy kefirből veszünk egy keveset, házi tejhez adjuk, és az szép lassan átalakul. Házi lekvárral vagy valódi gyümölccsel keverve isteni finom!
  • Az olyan nyalánkságokat már nem is mondom, mint házi túrórudi és krémtúró, ezeket mindenkinek a fantáziájára bízom, és amúgy rengeteg ilyen recept található az interneten, csak utána kell járni
A végére mindenképp szeretnék szólni a vegán életmódról, ami számomra eléggé szimpatikus, mégsem követem. Ők az állati eredetű tej helyett zab-, rizs- vagy kókusztejet fogyasztanak. Ezeknek persze semmi közük a tejhez, csak a nevükben, és sajnos marha drágák. Ezért sem választom ezeket a házi tej alternatívájaként, és azért sem, mert egyszerűen szeretem az igazi tejből készült finomságokat. Sokan hozzák fel érvként a tej ellen, hogy egészségtelen. Nos, ezt ma már a világon mindenről bebizonyították (tudjátok, azok a híres brit, német vagy amerikai tudósok) – és ennek ellenkezőjét is. Másik indok az, hogy amiatt, hogy mi emberek tejhez juthassunk, a boci szenved hiányt. Mivelhogy őt egyből elszakítják a mamájától és kapja a vacak tápszert, hadd fejhessék mihamarabb az anyja tejtől duzzadó tőgyét.
Nos, a nagyüzemi tejgyártásnál ez tényleg így van. De ahol nagy legelőkön szabadon vannak tartva a szarvasmarhák, ahol friss füvet legelhetnek, és születése után a boci a tehénnel maradhat, és csak a felesleget veszik el tőle, onnan csakis friss és jó tej érkezhet, és jól jár ember is, boci is.
Én amondó vagyok, hogy mindenből mindent lehet – mértékkel. „Egy pohár tej, tiszta fej.”
Tipp: Térképezd fel, hol tudsz otthonodhoz legközelebb házi tejhez jutni. Vegyél duplaannyit, mint amennyit a családod meg bír inni, és készíts a maradékból valamilyen fentebb leírt finomságot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése