Nagy baj van ezzel a gyerekneveléssel,
érezzük mindannyian. Az évszázadokon át tartó poroszos
fegyelmezés csődöt mondott, ez egyértelmű. Vége a sarokba
állításnak, a szíjjal verésnek (remélhetőleg). Vége a
gyerekek megfélemlítésének és lelki megnyomorításának. Hurrá!
De úgy vélem, igencsak átestünk a
ló túloldalára. A modern kori gyereknevelés hívei azt hiszik, ha
valami nem működött a múltban, akkor annak a tökéletes
ellentétét kell megvalósítani, az majd működni fog.
Lássuk, hogy is megy ez a
gyakorlatban. Eddig a szülő volt a főnök, most a gyerek a
kiskirály. A gyerek úgy nő, mint a dudva, a szülő hagyja
szabadon. Akkor kel, amikor akar, akkor fekszik, amikor akar.
Pizsamában ül oda a délebédhez, az is oké. Ha egész nap tévézni
akar, megengedik neki, mert ő dönthet róla szabadon. Ha nem akarja
megenni se a levest, se a főzeléket, sebaj! Kap helyette chipset és
gumicukrot – mert ő azt szeretné.
Szerintem, ha egy gyereknek azt
mondanánk, hogy mostantól tényleg csak azt csinálhatja, amit
akar, az égvilágon semmit sem írunk elő neki, akkor (legalábbis
a saját gyerekeimről végzett megfigyelések alapján): egész nap
csokit és sült krumplit enne, néha pizzával kiegészítve, egész
nap játszana és rohangálna, ha van a közelében tévé vagy
számítógép, akkor mesét nézne, persze válogatás nélkül,
feltornyosulnának körülötte a szanaszéjjel hányt trikók és
bugyik, a maszatos poharak és mosatlan edények, a pókhálók és
ágynemű-halmok, a nappali falára festékből műalkotás készülne,
a szobát ellepnék az összegyűjtött gesztenyék, mezei virágok,
buszjegyek és blokkok, ha valami nem tetszene neki, dühösen
toporzékolna, ha a testvérével konfliktusa lenne, azt egy jól
irányzott csapással oldaná meg, az erősebb elvenné, amiről úgy
érzi, az neki jár...
A fentiek egy részével nincs gond,
mert tudjuk például, hogy a gyerek legelemibb szükséglete a
szabad játék, és gyűjthet is bizonyos dolgokat, de én úgy
gondolom, hogy azért van a szülő, hogy megszabja, milyen gyakran
tévézhet és milyen filmeket játszhat, milyen étel hasznos a
testének és melyekkel pusztítja a szervezetét, a testvérek
közötti összetűzéseket elsimítsa, megmutassa, hol a határ az
egészséges gyűjtés és a lom-felhalmozás között, őket
(alapvető háztartási készségek elsajátítása és együttműködés
megtanulása érdekében) némi házimunka-segítségre rábírja...
Mert tulajdonképpen miért is vagyunk
mi, szülők? Nem csak azért, hogy világra hozzuk őket, hanem hogy
felnevelkedésükig segítsük, terelgessük őket, biztos alapot
adjunk nekik.
Akire minden rá van hagyva, annak mi
jelenti a biztos alapot? Aki bármit megkap, annak hol a határ?
Akinél nincsenek keret, az hogyan érzi, mit szabad és mit tilos?
Akinél nincsenek útjelző táblák, honnan tudja, merre menjen?
Olvastam egy japán mondást egyszer
erről (sajnos pontosan nem tudom idézni), de arról szól kábé,
hogy a gyerek a folyó, mi szülők vagyunk a meder. Rajta áll,
mennyire hullámzik és milyen tempóban halad, mi adjuk a medret,
hogy megtartsuk, hogy ne áradjon túl. A végén aztán majd
szabadon beleömölhet a végtelen tengerbe.
Már az „Ember tragédiája” óta
tudjuk, hogy ha van egy tézis, arra automatikusan érkezik egy
antitézis, de egyik véglet sem jelentheti a megoldást, csakis a
szintézis. A végletek helyett az arany középút – ezt szajkózom
már egy ideje minden téren, és most a gyereknevelésben is.
Egy gyereknek nem jó, ha TELJESEN
szabadon hagyják, kellenek neki a határok. Nem jó ha MINDENT ő
dönthet el, kellenek a szabályok. Nem jó, ha MINDIG az van, amit ő
akar, kellenek a korlátok. Nem jó, ha TOTÁLISAN szétfolyik a
napja, kell a rend.
A totálisan, kontroll nélkül
szabadon hagyott cuki kisgyerekből idővel zsarnok akarnok lesz! Mi
pedig azért csak azt szeretnénk, ha boldog, kiegyensúlyozott
felnőtt válna belőle, nem pedig egy törtető, önző, egoista
lény, aki azt hiszi, körülötte forog a világ és mindig az van,
amit ő akar.
Azért most elgondolkoztam... Egyszer
ki kellene próbálni a fenti kísérletet. Hagyni őket, mindenféle
rend és utasítás és korlát és határ nélkül. (Kérdés
persze, meddig bírnám ki én, látván a káoszt, tapasztalva a
hatalmi harcokat...) Lehet, hogy ha már szétmenne a szemük és
összefolynának előttük a képek, kikapcsolnák a tévét? Lehet,
hogy ha minden edény mocskos, egy idő után valamelyikük csak
elmosogatna? Lehet, hogy ha már nem találnak tiszta zoknit, csak
kimosnák? Lehet, hogy ha már megcsömörlenek a csokitól, főznének
maguknak egy jó levest? Lehet, hogy ha már belefulladnak a
papírfecnikbe és dióhéjakba, selejteznének egy kicsit? Ki
kellene próbálni...
Tipp: Te mennyire korlátozod és
engeded szabadon a gyermekedet? Ragadj ki egy mozzanatot az életéből
(pl. evés, tévézés, házimunka), és vizsgáld
meg, mennyire alkalmazod ott az „arany középút” elvét!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése